Idag har jag varit på studiebesök i Uppsala tillsammans med en grupp politiker, tjänstemän och företagsrepresentanter från Huddinge. Målet för vår visit var den provbana för spårtaxi, som det koreanskägda företaget Vectus byggt upp i utkanten av staden. För mig, som spårtrafikgeek, var det ett väldigt spännande besök, även om vi tyvärr inte fick provåka fordonet.
Spårtaxi är ju någonting som har diskuterats i många år. Inte minst har Kungens Kurva framhållits som ett exempel på en plats där det skulle kunna vara en bra lösning. Idag är det ju väldigt otympligt att besöka handelscentret utan bil - speciellt om man vill besöka ett antal olika butiker. Det blir lätt så att man till och med tar bilen från butik till butik. Kanske inte världens mest ekologiska lösning...
När jag först hörde talas om spårtaxi kändes det som science fiction, men nu verkar det som om tekniken börjar komma på plats. Då återstår det att lösa den ekonomiska frågan. Låt säga att investeringskostnaden för ett spårtaxisystem är 80 Mkr per kilometer. Väldigt mycket pengar. Vem är det som ytterst ska stå för notan? Resenärerna? Kommunen/erna? SL? Privata företag, t.ex. butiker eller fastighetsägare i Kungens kurva? Kanske allihop? Det är kanske den knivigaste frågan att lösa - för många vill säkert ha ett system, men ingen vill vara den som betalar räkningarna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar