28 januari 2010

ABBA-turisterna borde komma hit

Så har då ABBA World, utställningen om Sveriges största popexport, äntligen öppnat. I London. Lite trist, kan jag tycka, för det är ju till Stockholm som jag tycker att ABBA-turisterna borde flockas. Jag har tidigare skrivit om behovet av ett ABBA-museum i Stockholm och erfarenheterna från Beatles' hemstad Liverpool.

Nu vet jag ju att ett museum i Stockholm är på gång och att ABBA World ska få ett permanent hem där efter att den "världsturné" som inleds i London är avslutad. Men enligt Mats Daleskog, som arbetar med utställningen och uttalar sig i Svenska Dagbladet idag, är inte lokaliseringen klar än.

"Det är ingen hemlighet att vi helst skulle vilja ligga bredvid Vasamuseet," säger han. Själv kan jag tycka att det finns andra platser som är mer spännande än museireservatet på Djurgården. Jag skulle gärna se att ABBA-museet hamnar i Globen-området, i anslutning till alla de redan befintliga scenerna för stora musikevenemang och, inte minst, den nya stora evenemangsarenan som Stockholms stad planerar för - och dessutom bara ett stenkast från den anrika Polarstudion, så det är ju minst av allt främmande mark för ABBA!

Men det viktigaste är förstås inte var i Stockholm utställningen får sitt slutliga hem, utan att det verkligen blir ett ABBA-museum i Stockholm. Turisterna lär hitta dit oavsett var man väljer att lägga det.

AB AB DN SvD SvD

Inga kommentarer: