28 april 2010

Apropos Tobleronepolitik...

När man summerar den debatt som varit kring Mats Odells karaktäristik av de rödgrönas vidlyftiga utspel ("Det är ren Tobleronepolitik. Man tar det på kortet och skickar fakturan till svenska folket") kan man konstatera att det som skiljer Mats Odell och Thomas Östros åt är att Mats är fyndig och träffsäker.

Thomas Östros försök att frammana bilden av amerikansk kristen höger blir bara plump. Men vi kan förstås räkna med att liknande påhopp från (s)-håll kommer att komma igen under hela valrörelsen, offentligt eller i smyg. Det faktum att väldigt många svenskar egentligen faktiskt tycker som Kristdemokraterna i många viktiga politiska frågor, precis som det framgår av en debattartikel i Svenska Dagbladet idag, gör nog att Socialdemokraterna känner sig tvungna att komma med den typen av misstänkliggöranden. Beklagligt, men sådan är politiken.

En mer korrekt internationell analogi är kanske brittisk politik (oavsett kulör) där det faktiskt är helt okej att vara rolig till och med på motståndarnas bekostnad. Speciellt om de är så humorbefriade som firma Sahlin och Östros verkar vara.

Om Toblerone-debatten: Mia Frisk, Tokmoderaten, Per Ankarsjö, KDU Uppsala, politikken, Roland Poirier Martinsson

Om vårdnadsbidraget: Lennart Bondesson, Gudrun Brunegård, Maria Karström, Dick Erixon

SvD Dagen

1 kommentar:

Uffe sa...

Jag har grundläggande liberala värderingar, men nu är måttet rågat.
Mats Odell och Littorin som inte tillhör mitten i Sveriges politik, går till en Toblerone attack mot Mona Sahlin som redan sonat sitt brott för snart tjugo år sedan och inte blivit fälld i en svensk domstol.
Detta är förtal som jag som tillhör mitten i Sveriges politiska karta, jag kan inte acceptera detta.

Nu har jag bestämt mig, för att jag lämnar det borgerliga alliansen och röstar på Monas parti och jag kommer att ta fler med mig i flytten.