13 januari 2011

Framtidens encyklopedi

Wikipedia fyller 10 år. För mig, som för några månader sedan fyllde 40, känns det märkligt. Tänk att någonting som känns så självklart bara har funnits en så liten del av ens liv. Hur klarade man sig innan? Jag slänger en blick på Nationalencyklopedins tjugo tjocka band i min bokhylla, men minns också att man ofta fick finna sig i att man inte hittade svar på sina frågor. Inte direkt, i alla fall.

Och så är det förstås fortfarande ibland. Ikväll var jag på Strand, där Wikipedia ordnat en födelsedagsfest med en intressant paneldiskussion. Hur ser framtiden ut för Wikipedia? var temat för samtalet, där bland andra statsvetaren Stig-Björn Ljunggren, författaren Unni Drougge och moderate riksdagsledamoten Karl Sigfrid deltog. En fråga som berördes var till exempel frågor om rätt att använda bilder, musik, videoklipp, en citaträtt för andra texter än de skrivna om man så vill. Ett annat område var ekonomin bakom Wikipedia. Hur viktigt är det till exempel att webbsajten är reklamfri? En viktig diskussion handlade också om Wikipedias förhållande till forskarsamhället. Någon - jag har för mig att det var Newsmills PM Nilsson - höll ett engagerat inlägg om hur viktig den vetenskapliga prövningens debatt är för ny kunskap, och att en koncensusbaserad encyklopedi som Wikipedia aldrig kan ersätta den.

Men även om Wikipedia inte är kunskapens moder, så är den en fantastisk spridare av den. Jag ska inte sia om hur det kommer att vara om tio eller fyrtio år. Om historien lär oss något bör det vara att vi inte kan förutsäga framtiden. Men från mitt perspektiv ser det onekligen ut som att Wikipedia är framtidens encyklopedi. Om sajten upphörde, skulle någonting nytt komma att ta dess plats, för vi visar varje dag att den fyller ett viktigt behov. Ja, flera. För vi söker ju inte bara information, vi väljer dessutom att dela med oss av de kunskaper vi har. (Själv har jag till exempel bidragit i mindre skala genom att utvidga en del artiklar om cykelsport.)

Artiklar om Wikipedias tioårsjubileum: DN, DN
Andra bloggar: Maria Abrahamsson

Inga kommentarer: