03 december 2007

Välkommen omprövning av Kristdemokraterna

I en debattartikel i Dagens Nyheter idag (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=720974) meddelar Göran Hägglund och Anders Wijkman att Kristdemokraterna inte kommer att fortsätta driva kravet på sänkt drivmedelsmoms. Helt rätt, tycker jag. Föga överraskande står jag normalt sett för kristdemokratisk politik men flygbladen om bensinskatten gjorde vi vårt bästa för att gömma undan i valstugan i Huddinge. Klimat- och miljöfrågorna är helt enkelt så viktiga att vi kände att det var svårt att stå för förslaget - även om jag känner fantomsmärtor i plånboken varje gång jag tankar. Och om jag och mina kollegor i Huddinge hade svårt för förslaget kan jag tänka mig att Anders Wijkman hade det ännu värre. Nu tar vi ett steg i en bättre riktning. Som jag skrev igår: fossila bränslen bör fasas ut - för miljöns och demokratins skull.

Inga kommentarer: