26 september 2008

En intensiv vecka

Innan jag sticker ner till centrum för styrelsemöte i fastighetsbolaget Huge tänkte jag lite kort summera den här spännande och intensiva veckan. Den rivstartade med ett besök i storköket på Stortorps Äldrecentrum, som förutom det egna äldreboendet även levererar mat till flera andra äldreboenden i kommunen och till hemtjänstkunderna i Skogås och Trångsund. Vi hade ett fruktbart samtal om utvecklingsmöjligheter och framtidsutsikter för verksamheten. På tisdagen deltog jag i landstingskonferensen om långtidsutredningen om hälso- och sjukvården, men gjorde en avstickare vid lunchtid för att träffa patientnämndens ordförande Lena Appelgren (kd) och ett antal vård- och äldreomsorgspolitiker. Hela onsdagen vek jag åt Kristdemokraternas kommun- och landstingsledningsdag. Inte minst var det spännande att lyssna på vad Göran Hägglund hade att berätta om budgeten och kommande satsningar. Gårdagen inleddes med utdelning av alliansflygblad vid Skogås station. På eftermiddagen gjorde jag ett studiebesök på det nyöppnade äldreboendet Krusmyntan i Tyresö tillsammans med ett antal andra kristdemokratiska äldreomsorgspolitiker. Tyresö kommun har gjort en upphandling av både omsorgen och själva boendet, något som har börjat kallas "Tyresö-modellen". Det var svårt att inte bli imponerad av de fina lokalerna - och speciellt när man förstår hur kostnadseffektiva de samtidigt är. Ljust, trevligt, rymligt och med fina utemiljöer! Vi passade även på att utbyta erfarenheter och äldreborgarrådet Ewa Samuelsson (kd) nämnde lite om hur arbetet i Äldreboendedelegationen framskrider - extra viktigt för mig eftersom dagen avslutades med ett demokratiforummöte på Folkets Hus i Huddinge Centrum, där jag tillsammans med äldreomsorgens förvaltningschef Britt-Marie Karlén och Huges VD Uno Eriksson svarade på frågor om boendesituationen för äldre idag och i framtiden. Ja, nu kom Drevvikenpartiets kommunalråd Katharina Wallenborg in här på rummet och sade att det är dags att gå och äta lunch. So long!

Inga kommentarer: