17 september 2009

Att avpolitisera är också en politik

Läste just ett Twitter-meddelande (en "tweet"?) från Gudrun Schyman apropå Göran Hägglunds utspel på DN Debatt: Att avpolitisera är också en politik, skrev hon.

Och det har hon ju förstås rätt i.

Personligen tror jag att avpolitisering är en klok politik. Som beslutsfattare med åsikter om både det ena och det andra är det lätt att man går för långt och försöker lägga sig i sånt som man egentligen inte har med att göra. Det är inte min - eller statens - uppgift att berätta för folk hur de ska fördela hushållsarbetet hemma, vilka program deras barn ska få se på TV eller vilken färg de ska få ha på huset. Jag kan ha åsikter, men jag ska inte bestämma. Och staten bör inte ens ha åsikter i frågorna.

Livet är fullt av frestelser. För den som har makt finns alltid en frestelse att använda den även när man inte borde, och ju större makt man har, desto större blir den frestelsen, skulle jag tro. Därför bör vi som sitter i olika politiska maktpositioner som ett mantra upprepa orden "Låt folk bestämma över sina egna liv". Även om vi egentligen tycker att de fattar fel beslut. För det är ju i grunden deras liv och deras val det handlar om. "Du bestämmer, inte politikerna", som Göran Hägglund skriver på Aftonbladets debattsida idag.

Inga kommentarer: