När jag köade mig hemåt på Centralbron sent igår kväll tänkte jag - som så många gånger förr - på hur sårbart Stockholm är i Saltsjö-Mälarsnittet. Ett par avstängda körfält och vi har kaos. Förbifart Stockholm är naturligtvis viktig för att den tar bort trafiktrycket från vägarna närmare stadskärnan - i första hand Essingeleden - men den är också viktig för att Stockholm överhuvudtaget ska fungera den dagen olyckan är framme i innerstaden.
En bra väg mellan Kungens kurva och Häggvik kommer att göra Stockholm lite rundare - inte minst som den när den väl är på plats kommer att vara den förbindande länken i "den yttre hästskon" från Jordbro till Åkersberga.
Jag är därför jätteglad över att regeringen nu fattat beslut om byggandet av förbifarten och jag ser fram emot den dag då den - efter år av prat - äntligen är på plats. Naturligtvis trafikerad med snabba och täta bussförbindelser som ger möjligheter även för oss som av olika skäl föredrar att inte ta bilen.
SvD SvD SvD SvD DN DN DN DN DN Exp AB AB
2 kommentarer:
"Förbifart Stockholm är naturligtvis viktig för att den tar bort trafiktrycket från vägarna närmare stadskärnan - i första hand Essingeleden"
Intressant. Finns det ny information om vad förbifarten kommer att leda till? Jag grundar mig bara på det Vägverket har tagit fram. Det skulle vara mycket intressant om du har information som handlar om att trafiken kommer att minska på Essingeleden.
Delar av den trafik som idag går på Essingeleden kommer naturligtvis istället välja förbifarten. Men med tanke på att Stockholm samtidigt kommer att växa med 300.000 invånare fram tills förbifarten invigs så kan vi nog inte vänta oss någon tydlig minskning av trafiken på Essingeleden jämfört med idag. Däremot är det tveklöst så att Stockholm blir mindre sårbart med en förbifart en bra bit utanför citykärnan, vilket var min huvudpoäng.
Skicka en kommentar