15 juni 2011

Inte bara t-bana!

Efter gårdagens debattartikel i Svenska Dagbladet bör förhoppningsvis alla vara medvetna om att Alliansen både nu och tidigare arbetat för utbyggd tunnelbana i Stockholm. Nu väljer vi att gå till regeringen och berätta att planerna behöver tidigareläggas, eftersom Stockholm växer mycket snabbare än planerat.

Och infrastrukturministern lyssnar. Förstås. För argumenten är ovedersägliga. Fortsatta stora satsningar behövs i Stockholms infrastruktur.

I diskussionen har fokus varit på den utbyggda tunnelbanan till Barkarby och Nacka, men läser man debattartikeln med huddingeglasögon är det två andra projekt som sticker ut som extra viktiga. Dels, förstås, Spårväg Syd, spårvägen som ska binda ihop den regionala kärnan Kungens kurva-Skärholmen med Flemingsberg och Älvsjö, dels spårutbyggnaden mellan Tomteboda och Kallhäll, som kommer att göra att Citybanan kan användas med full kapacitet och därmed gör så att pendeltågen på både Västerhaninge- och Södertäljelinjen ska kunna gå med 10-minuters turtäthet och regionaltågen utvecklas på ett bra sätt.

Två oerhört viktiga investeringar för att utveckla södra Stockholm. Tunnelbanefundamentalisterna kanske inte gillar det, men i framtidens kollektivtrafik behövs hela buketten av trafikslag utifrån kapacitetsbehov och förutsättningar.

2 kommentarer:

Dennis Nilsson sa...

Den tunnelbana du och dina partikamrater hitintills de facto fördömt, är det bästa transportmedlet i vårt kalla och snöiga klimat.

Spårväg är bra ifall man har sydeuropeiskt klimat, vilket vi inte har.

Jag är besviken på den borgerliga majoriteten i SL:s styrelse. Ni uppför er precis lika pampaktigt som de sossar ni en gång fördömde.

Kom ihåg, att vi väljare, har inte valt er som våra diktatorer, utan som våra folkvalda.

Karl Henriksson sa...

Hej Dennis!

Jag och mina partikamrater har inte och kommer aldrig att fördöma tunnelbanan. Vi gillar t-banan och satsar stora summor på att rusta upp och effektivisera den.

Tunnelbana under jord är på många sätt ett bra sätt att resa. Men när det kostar flera miljarder per kilometer att bygga den, vore det oseriöst att lova stora utbyggnadsprojekt härsan och tvärsan.

Spårväg är ett bra alternativ till buss. Moderna spårvagnar tar betydligt fler passagerare, men till en avsevärt lägre byggkostnad än tunnelbana. Därför byggs det nu en hel del spårvägar, och inte bara i Sydeuropa. På sträckor där spårvagnen inte räcker till bör en utbyggd tunnelbana vara nästa steg, och på längre sträckor pendeltåg. Men de realistiska alternativen är i de allra flesta fall spårväg eller buss. Då vill jag ha en utbyggd spårväg på de hårdast belastade linjesträckningarna.