10 november 2005

Debattklimatet i fullmäktige

I Svenska Dagbladet idag talas om det hårda debattklimatet i Stockholms stadsfullmäktige. Mycket av det som sägs skulle förmodligen lika gärna kunna sägas om fullmäktige i Huddinge - eftersom jag aldrig lyssnat på fullmäktige i Stockholm kan jag inte säga säkert.

Jag hör själv till dem som emellanåt tacklar ganska hårt i debatten, inget snack om det. Vid senaste fullmäktige blev jag till och med avbruten av fullmäktiges ordförande Bo Beckman (s) när jag under debatten om krav på kollektivavtal för kommunens leverantörer kallade socialdemokratin "betalda drängar".

Även om det naturligtvis är ett långt mycket större problem att socialdemokratin tar emot pengar från olika håll för att föra en viss politik - och det är minsann inga småslantar det handlar om! - kan jag förstå om presidiet vill ha en viss nivå på debatten. I det här fallet har dock även flera socialdemokrater efteråt kommenterat ingripandet.

Tyvärr är det bara mot borgerliga debattörer ordföranden ingriper. Strax före mig hade Jonas Hellberg (s) - LO-anställd talskrivare och en utpräglat smutsig demagog - orerat utan ett ord i kommentar från fullmäktiges ordförande. Jag kan faktiskt inte påminna mig att Jonas någonsin ifrågasatts av hr Beckman, och det har funnits många tillfällen till det.

Ett liknande fenomen uppstod lite senare i en debatt om Jonathan Björnidens (fp) motion om kvalitetsgarantier (eller tjänstegarantier, som vi kristdemokrater oftast kallar dem). Där ville hr Beckman inte tillåta oppositionens (fp+kd) förslag till beslut, trots att vi följde precis samma principer som man brukar göra i fullmäktige och olika nämnder. Först efter att Tomas Hansson (kd) varit uppe och debatterat i formfrågan gav han med sig - genom att besluta vad vårt yrkande skulle bli.

En förutsättning för att ordföranden med någon auktoritet ska kunna hävda olika regler i fullmäktige är naturligtvis att han/hon uppfattas som oväldig, någon som står ovanför den politiska debatten från talarstolen. När det kan uppfattas som att ordföranden obstruerar eller gynnar sitt eget parti genom sitt agerande kommer det knappast att leda till ett mindre polemiserat debattklimat.

Inga kommentarer: