29 november 2005

Forza "Partnerskapsfonden"!

Ikväll hade vi ett möte i "visionsgruppen" i Skogås. En av gruppens viktigaste uppgifter är att behandla de ansökningar som kommer in till "partnerskapsfonden" - 100.000 kr av storstadssatsningsmedel avsatta för att användas i samarbetsprojekt mellan olika föreningar och förvaltningar i Skogås.

Nu, precis i slutet av året, börjar ansökningarna droppa in på allvar. Idag behandlade vi ett familjekollo som ska hållas till sommaren, en studieresa till Eindhoven-trakten i Nederländerna för att ungdomarna som driva ungdomscaféet i Skogås ska se hur man jobbar med liknande saker där, samt två olika seminarie-/mötesprojekt om rasism och mångkulturfrågor.

Jag är förstås speciellt entusiastisk över familjekolloidén, som jag uppfattar som ett jättebra exempel på hur vi kan jobba i Skogås för att bli ett riktigt bra område för barnfamiljer.

Men framför allt känner jag att det nu börjar lossna med idéerna. Därför hoppas jag verkligen att det initiativ om en fortsättning för partnerskapsfonden även de kommande åren som vi i demokratiforum (på mitt förslag) tagit får ett positivt svar från kommunen.

Inga kommentarer: