SL valde av allt att döma det tryggaste alternativet vid pendeltågsupphandlingen. Samma operatör fick kontrakten både för trafiken och stationerna, och varken Connex (som Seko just nu ju är på krigsstigen mot), Citypendeln (som många i SL:s styrelse uppges tyckt inte ska få någon ny chans), kinesiskägda Destination08 (som många anställda fruktat) eller städbolaget ISS får något kontrakt. Istället blir det Stockholmståg, med SJ som huvudägare. Förmodligen ett alternativ som inte kommer att leda till massiva strejker eller stora avhopp från personalen. Under förutsättning att vi får behålla de goda villkor vi haft under Citypendeln, förstås.
Sedan är det en annan sak att det kommer att vara problem i tågtrafiken även med en ny operatör. Det stora problemet kommer fortfarande att vara själva järnvägarna, och dem tar Banverket hand om (eller borde i alla fall Banverket ta hand om!!!). Och X1-tågen blir ju inte direkt nyare med åren, även om man nu åtminstone kör med ett par tågsätt av den nya typen. Nej, problemen i tågtrafiken kommer av allt att döma kvarstå ännu några år. Men det är ju skönt om SL:s upphandlingsbeslut inte ytterligare bidrar till kaoset.
Och ur högtalarna strömmar The Primitives klassiska låt "Crash"...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar