En snabb kommentar innan jag rusar till jobbet. Läser om Stockholmståg i Svenska Dagbladet och inser att den information som gavs på SL:s hemsida och hos aftonbladet.se var grovt missvisande. Stockholmståg tänker nämligen inte alls driva både stationerna och trafiken (som facken krävt) och det är just ISS som har fått kontraktet för stationerna.
Eftersom ISS-budet med stor sannolikhet (åtminstone enligt de rykten som är i svang på stationerna) har räknats hem med hjälp av byte av kollektivavtal och kraftigt sänkta löner, finns det anledning att befara just sådana massiva strejker och stora personalavhopp som jag å SL-resenärernas vägar hade hoppats undvika.
Jag vet inte varför SL med sossarna i spetsen alltid väljer den här underentreprenörsmodellen baserad på sänkta löner för arbetarna när de får bestämma. Det var likadant vid förra upphandlingen. Då blev det regimskifte emellan och den nya, borgerliga styrelsen kunde rätta till det fackfientliga beslutet, men den här gången finns det väl ingen återvändo.
Jag återkommer.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar