14 december 2005

"En kränkning av demokratin"

Jag fick ett brev från Jonas Hellberg (s) i morse.

"Karl,
Av en slump fick jag i morse läsa en text som du skrivit för en tid sedan på din blog om mig. Jag måste säga att jag är förvånad över ditt sätt att använda orden. Du skriver att jag är en "utpräglat smutsig demagog". Orden är starkt förolämpande, vilket säkerligen var meningen. Att smutsig är synonymt med "oren/grisaktig" och demagog med "folkuppviglare" känner du säkert till.

För mig är det ingen skillnad om du fäller sådana förklenande omdömmen i en blog eller i vid ett sammanträde. Offentligheten är densamma. Jag har därför uppmärksammat presidiet om din text.

Jag tycker att det är ovärdigt dig som ledamot av fullmäktige att kalla en annan ledamot av kommunens folkvalda församling för dylikt. Det är i förlängningen en kränkning av demokratin.

En ursäkt vore på sin plats.
Jonas Hellberg"


Jag måste säga att jag är förvånad. Jag har tidigare framfört kritik mot Jonas Hellbergs debatteknik både privat till honom och offentligt i kommunfullmäktige. Jag tror att den som talar offentligt också måste finna sig i att bli kritiserad offentligt. Det är inte alltid roligt att bli recenserad, speciellt inte när man befunnits inte hålla måttet, men det är en del av det offentliga samtalet. Att försöka inskränka den möjligheten är, om något, en kränkning av demokratin.

Men jag ska samtidigt passa på att be Jonas om ursäkt. Vid ett tillfälle sade jag i fullmäktige att hans argumentation borde förpassas till sophögen där den hörde hemma. Även om mitt påstående var sakligt korrekt (Jonas hade kommit med otroligt extrema påståenden om vilket skräckregim på arbetsmarknaden som de borgerliga partierna ville införa) bör man naturligtvis inte uttrycka sig på det sättet i fullmäktige.

Inga kommentarer: