23 december 2005

"Var och en till sin stad..."

När jag i morse satt och sålde biljetter på Trångsunds station kunde jag inte undgå att notera att strömmen av människor på väg till jobbet var betydligt mindre strid än vanligt och att antalet resenärer som kånkade eller rullade på stora väskor var väsentligt större än det brukar.

En rad ur julevangeliet kom då till mig: "Alla gick då för att skattskriva sig, var och en till sin stad. Och Josef, som genom sin härkomst hörde till Davids hus, begav sig från Nasaret i Galileen upp till Judeen, till Davids stad Betlehem, för att skattskriva sig tillsammans med Maria, sin trolovade, som väntade sitt barn." (Luk 2:3-4)

"Var och en till sin stad" - precis så kändes det. Idag var alla som kunde på väg hem, och i en stad som Stockholm där väldigt få har sina rötter sedan många generationer tillbaka innebär det att väldigt många ger sig av härifrån.

Själv ska jag jobba och får därför stanna kvar i Skogås. Annars skulle jag gärna åka ner till Ödestugu i Småland och fira jul med familjen. På något märkligt sätt är Ödestugu "min stad" när det lider mot jul, fastän jag aldrig bott där och mormor och morfar, som kom därifrån, flyttade redan innan Andra världskriget, långt innan mamma föddes. Men rötterna sitter djupt. Ungefär som för den gode Josef, får man förmoda.

Samtidigt har nog alla som pratat lokalpolitik med mig insett att även Skogås/Trångsund i allra högsta grad är "hemma" för mig. Jag, precis som så många andra, har dubbla pass, en dubbel hemmahörighet. I år firar jag julen hemma istället för att åka hem.

Så önskar jag er alla en god och fridfull jul. Wherever you are.

Och ur högtalarna strömmar Run DMC:s "Christmas in Hollis".

Inga kommentarer: