02 maj 2007

Deklarationstips

Så har man då till sist lämnat in deklarationerna. I år har jag ägnat merparten av Valborg och 1:a maj åt att slita med blanketterna och, förstås, alla uppgifter som ligger bakom dem.

Och det är inte ens så att jag letar avdrag eller trixar på något sätt. Jag försöker bara få det rätt. Reglerna är ofta vare sig enkla eller logiska.

Jag är inte någon skatteexpert, men jag kan ge tre enkla tips:

- Starta inte eget företag.
- Spara inte i aktier.
- Äg inte din bostad.

Hmm. Jag tycker ju faktiskt att det är bra om folk startar företag, äger aktier och investerar i sitt eget boende. Inte nog med det, jag tror dessutom att det är viktigt för Sverige att folk gör det. Då måste vi också jobba för att komma ur det krångel för just dessa grupper som Socialdemokraterna lämnat efter sig.

Det här är ett favoritexempel:

"Juridiska personer som vid beskattningsårets ingång har gjorda avsättningar till periodiseringsfond ska ta upp en schablonintäkt till beskattning. Schablonintäkten beräknas genom att summan av gjorda avdrag till periodiseringsfonder som fanns vid beskatt-ningsårets ingång multiplicerat med 72 procent av den statslåneränta som gällde vid utgången av november månad andra året före taxeringsåret."

Periodiseringsfonden finns för att göra det möjligt (och lönsamt) för svenska företag att bygga upp egna medel för investeringar istället för att skatta bort dem. Schablonintäkten finns för att göra lönsamheten i nämnda investeringar ännu mer osäkra. Den är alltså direkt kontraproduktiv - och ärligt talat tror jag inte att den ger så där ruskigt mycket till staten heller. Vill man gynna svenskt företagande bör man absolut ta bort den.

Men det är klart - revisorer och skattekonsulter är ju också företagare. Gör man reglerna enkla och rimliga riskerar man att ta ifrån dem deras levebröd...

Som tur var kunde dock 1:a maj avslutas på ett mer positivt och livsbejakande sätt. Sahara Hotnights (http://www.saharahotnights.com) gjorde en kanonspelning (om dock alldeles för kort) på Debaser Medis i Medborgarhuset. Det kom i rättan tid - deras discopunk är precis rätt medicin för att få ur sig frustration och i sig ny energi.

Inga kommentarer: