24 maj 2007

Två dagar i mitt liv som kommunpolitiker

Puh. Jag slår mig ner framför datorn och pustar ut en liten stund. Det är otroligt intensivt just nu, men också väldigt roligt.

Den här förmiddagen har jag besökt hemtjänsten i Stuvsta/Snättringe/Segeltorp och Blåklinten i Segeltorp med servicehus och demensboende. En av mina föresatser för den här terminen var att jag skulle besöka samtliga enheter i kommunens äldreomsorg och med de här besöken har jag gjort den rundan. Det har varit väldigt intressant och jag har lärt mig väldigt mycket - även om det naturligtvis fortfarande finns otroligt mycket kvar att lära!

I eftermiddag ska jag lyssna på Thorbjörn Larsson, direktor för Ersta Diakoni, som är regeringens utredare av värdighetsgarantin. Egentligen ska han träffa en del tjänstemän på äldreroteln i Stockholms stad, men jag har lyckats snacka in mig och Lars Axelsson, som är verksamhetschef för våra biståndshandläggare, till mötet. Det känns viktigt att vara med för att få input till den värdighetsgaranti som vi ska införa i kommunen.

Sedan får jag skynda mig tillbaka till Huddinge för att hinna till partiets styrelse- och gruppmöten ikväll.

Min dag igår var ungefär lika hektisk. Då började det med partiets kommun- och landstingsledningsdag, där jag bland annat lyssnade på vår socialminister Göran Hägglund, som berättade om aktuella frågor inom socialpolitiken.

Efter en hastig lunch tillsammans med några kommunpolitiker från länet åkte jag ut till Huddinge för ett möte med ett antal olika vårdentreprenörer. Kommunen behöver fler platser i särskilda boenden, så processen är i full gång för att bygga två nya enheter med sammanlagt cirka 160 platser. Vid en av dessa enheter har vi tänkt inkludera även själva byggnaden i en upphandling av omsorgen, dvs det blir omsorgsföretaget som får presentera hur de vill att byggnaden ska utformas och också se till att den verkligen byggs.

Många företag är intresserade av att vara med och vi samlade dem därför i ett rum så att alla skulle få tillgång till ungefär samma information. Ett väldigt spännande möte som är ett steg på vägen i en väldigt spännande process, och kanske symptomatisk för det nya styret i kommunen: Vi genomför inga revolutionerande förändringar, men vi har ett annat synsätt än den gamla majoriteten genom att vi försöker att hitta nya lösningar och väljer att samarbete med näringslivet snarare än att motarbeta det.

Nåväl, efter det mötet var det bara att hämta handlingar inför nästa äldreomsorgsnämnd innan det var dags att bege sig hem till Skogås, där jag på kvällen deltog i ett demokratiforum med temat trygghet för äldre - för övrigt mitt andra demokratiforummöte på två dagar, för kvällen innan var jag på ett liknande möte i Vårby gård. Jätteroligt! Jag tycker verkligen om att åka runt och prata äldreomsorgsfrågor med folk - och glädjande nog är de allra flesta väldigt positiva och nöjda med den omsorg som ges.

Ja, det här var en kort inblick i hur ett par dagar kan se ut för en kommunpolitiker kan se ut. Det är nog tur att jag bara är halvtidsarvoderad för jag vet inte hur jag skulle orka med dubbelt så mycket... Men kul är det, och det är helt klart värt den insats jag lägger ner.

Inga kommentarer: