21 oktober 2008

Smaker man minns

Igår var jag på bokreleaseparty på Långbro värdshus. Jag måste erkänna att jag inte är någon stor kokboksentusiast, men "Smaker man minns" känns som något så ovanligt som en kokbok som faktiskt behövs. Konceptet är att låta finkrogskockar göra prisvärd mat som passar för äldre människor. Ibland har man inom äldreomsorgen haft ett alldeles för industriellt tänkande vad gäller maten - det har handlat mer om kemi och logistik än om hur maten smakar och ser ut. Tre Stiftelser, som driver äldreboenden i Göteborg, har vänt på det tänkandet och verkligen satsat på maten. De smakprov som bjöds på igår på Långbro värdshus var fantastiskt goda, och nästa gång jag är i Göteborg ska jag försöka få in ett besök på någon av restaurangerna som är öppna för allmänhten på Tre Stiftelsers olika äldreboenden. Matsedlarna ser verkligen inbjudande ut.

Inga kommentarer: