07 september 2005

Första spadtaget på Pelaren

Idag togs första spadtaget i första etappen av Pelaren i Skogås. Tyvärr kunde jag inte vara med, eftersom jag satt och kontrollerade kardiologernas kongresskort just då (se nedan).

Men festligheter, pompa och ståt i alla ära - det viktigaste för mig är trots allt att själva bygget blir av.

För er som inte är så insatta i kvartersnamnen i Skogås - vem är det? - men ändå varit här någon gång kan jag berätta att "Pelaren" är kvarteret utmed pendeltågsstationen på den västra sidan. Söder därom ligger Skogås Centrum, i själv kvarteret fanns innan byggandet började ett f.d. postkontor (nu postcenter), ett f.d. församlingshem, en stor parkeringsplats (där flera av mina arbetskamrater råkat ut för att någon hoppat sönder taket på deras bilar), en husvagnsparkering samt ett anskrämligt f.d. bokontor för Huge Fastigheter, den dominerande fastighetsägaren i området.

Ja, när ni ser uppräkningen ovan kan ni nog förstå att jag länge undrat hur man i decennier kunnat acceptera att det här kvarteret såg ut som det gör. Visst, det syns inte från kommunalkontoret i Huddinge, men det är mark i absolut bästa kollektivtrafikläge i Skogås - och så använder man det till en husvagnsparkering!!!!

Det projekt som startades idag kommer att ge 100 nya lägenheter och samtidigt göra Skogås mycket vackrare och trevligare. Med tanke på hur fastighetsbeståndet i västra Skogås ser ut idag hade det varit bra om det hade blivit bostadsrätter istället för hyresrätter, men det här är ju en ideologisk fråga för (s) så man får väl förstå att motverkandet av bostadssegregationen inte kan komma i första hand.

Tyvärr kommer huset med postkontoret och församlingshemmet samt det gamla (numera tomma) bokontoret att finnas kvar tills vidare. Men förhoppningsvis ska vi kunna ersätta dem med lägenheter också om ett par år. Och då lägenheter med bostadsrätt.

Inga kommentarer: