27 mars 2008

Två möten om kommundelning

Folkomröstningen närmar sig. Jag hoppas att temperaturen stiger i Skogås och Trångsund, så att många går och röstar den 20 april. Nu börjar det i alla fall bli fart på partierna. Igår kväll hade jag två inbjudningar till möten i min brevlåda:

På måndag, den 31 mars, bjuder Centern in till ett möte på Östra gymnasiet. Medverkar gör representanter från Knivsta, Nykvarn och Vaxholm, tre kommuner som är alla är väsentligt mindre till invånarantalet än Skogås-Trångsund men ändå kunnat bilda egna kommuner på senare år. Frågan man ställer sig - inte minst efter att ha hört klagoropen från (s) och (m) - är förstås hur dessa kommuner har klarat sin verksamhet och ekonomi. Min gissning är att svaret blir att det gått alldeles utmärkt, för hittills har jag inte träffat en enda representant från en utbrytande kommun som önskat att avknoppningen inte skett. Tvärtom, jag har till och med träffat socialdemokrater från Salem som bekänt att de liksom deras parti före kommundelningen varit hängivna motståndare, men i efterhand kunnat konstatera att kommundelningen var det bästa som hänt. Det blir säkert intressant att få lyssna och ställa frågor till politiker och tjänstemän från Knivsta, Nykvarn och Vaxholm.

Och nästa torsdag, den 3 april, bjuder Skogås och Trångsunds demokratiforum in till ett gemensamt möte om kommundelningsfrågan i Mariakyrkan i Skogås.

Det skulle vara både roligt och intressant att vara med på de här mötena, men det är svårt att få schemat att gå ihop. Förhoppningsvis ska jag i alla fall kunna komma till demokratiforumens möte den 3:e.

1 kommentar:

Fritz sa...

EKONOMI
En sak som förvånar mig är att det talas så mycket om kostnader för den nya kommunen vid en delning. Man talar om nytt kommunalhus, ny datacentral m.m. Men vi skall ju inte bygga upp en ny kommun. Vi skall dela en gammal!.
Det kan jämföras med en bodelning efter en bouppteckning: Det innebär att en "expertkommission" förtecknar alla tillgångar och skulder som Huddinge kommun förfogar över. Resultatet skall delas i fyra lika delar, varav en del tilldelas den nya kommunen och och tre den gamla. Till ex skall vi här i östra kommundelen ha en fjärdedel av värdet på Huddinges nuvarande datacentral, en fjärdedel av värdet på kommunens gymnasieskolor, en fjärdedel av värdet på kommunens mark, etc.
Jag märker ju tydligt hur motståndarna försöker skrämma JA-väljarna, eller är det beroende på okunnighet.
Jag rekommenderar att man lär sig lite av all den kunskap som finns att inhämta här på nätet.
Hälsningar
AllanA