16 mars 2011

Krafttag för nya, spännande feriepraktikplatser

Huddinge satsar på fler feriepraktikplatser till sommaren, men framför allt på nya, spännande feriepraktikprojekt. Antalet platser för kommunens ungdomar födda 1994-1995 ökar från 290 till cirka 400. Förutom kommunala feriepraktikplatser, där urvalet sker genom lottning, erbjuds även andra möjligheter. Nytt för i år är att kulturintresserade feriepraktikanter kommer att arbeta med kulturaktiviteter och andra kvalitetshöjande initiativ för de boende på kommunens äldreboenden, i samarbete med kulturskolan. Idrottsintresserade ungdomar kan få möjlighet att arbeta med idrottsföreningsverksamhet. Nytt för i år är också möjligheten till utlandspraktik, volontärarbete där resor till och från landet samt mat och logi i värdlandet ersätts men ingen övrig ekonomisk ersättning ges till deltagarna. Dessutom fortsätter förra årets samarbete med UngDrive och/eller Sommarlovsentreprenörerna för ungdomar som är intresserade av företagande och entreprenörsskap.

Det här tycker jag känns jätteroligt. Om jag vore 15, 16 år skulle jag definitivt fundera på möjligheten till utlandspraktik, det tycker jag verkar jättespännande. Eller kanske UngDrive/Sommarlovsentreprenörerna? Det skulle nog också ha kunnat passa mig.

Jag är också alldeles speciellt glad över satsningen på kulturaktiviteter på våra äldreboenden, en fråga som vi i äldreomsorgsnämnden jobbat mycket för. Jag tror att det kan bli roligt både för ungdomarna och för de äldre, även om jag inser att hade jag varit en av de sökande ungdomarna skulle jag ha ratats direkt där... Musicerande och sånt är inte riktigt min grej.

Men det är ju just det som är grejen med det nya antagningsförfarandet. Alla passar inte för allt, men med många ingångar kan fler hitta något som passar just dem - och fler uppdragsgivare hitta ungdomar som är intresserad av just det just den arbetsplatsen sysslar med. Det ska bli spännande att se hur det här nya arbetssättet faller ut.

Läs även: Kristdemokraterna kommenterar beslutet på hemsidan, Moderaterna i ett pressmeddelande.

Inga kommentarer: