03 mars 2011

Välkommen vändning i flyktingpolitiken

Jag hör till dem som länge missnöjt muttrat över regeringens flyktingpolitik. Ja, vid flera tillfällen har jag till och med varit ute och demonstrerat till stöd för en mer human linje. Därför är jag förstås väldigt glad över det besked som kom idag om en uppgörelse mellan Alliansen och Miljöpartiet som på en rad områden följer den linje som Kristdemokraterna jobbat för och så vitt jag kan bedöma inte i något avseende driver politiken åt motsatt håll. Tre viktiga punkter handlar om vård för papperslösa, skolgång för papperslösa samt att man ska använda de möjligheter till identifikation som modern teknik ger, till exempel DNA, vilket är viktigt för familjeåterföreningar inte minst för personer från länder utan fungerande system för id-handlingar, till exempel Somalia.

Det kommer förmodligen fortfarande att inträffa att jag muttrar över inhumana inslag i den svenska flyktingpolitiken. Jag hoppas förstås att såväl Migrationsverket som Migrationsdomstolen på allvar ska förstå den utsatta situation som många medlemmar av religiösa minoriteter och homosexuella lever under, inte minst i Mellanöstern, men jag befarar att det tar ett tag innan invanda mönster kan brytas.

Men dagens besked är helt klart ett stort steg i rätt riktning. En viktig seger för Kristdemokraterna, en välkommen reträtt från Moderaternas sida och, förstås, en tydlig signal att Sverigedemokraterna inte kommer att få vara med och styra svensk invandringspolitik.

Bloggar: Conny Brännberg, David Lega, Niklas Mattsson, Caroline Szyber, Gudrun Brunegård

4 kommentarer:

Diodfan sa...

Tagit från en annan, vettigare blogg:
"Alliansen har försämrat levnadsvillkoren för tio tusentals människor som har utförsäkrats från försäkringskassan med de mycket tuffare regler som finns idag, men samtidigt så slänger man ut flera hundra miljoner kronor på att ge människor som uppehåller sig illegalt i Sverige fri sjukvård och fri skolgång."

Dessutom får våra gamla, de som bygg upp landet, på ålderdomshemmen inte duscha, dricka kaffe så mycket de vill och behöver. Det är alltså så ni vill ha det.

Försök inte heller lura oss att de som kommer hit är välutbildade. T ex är de flesta somalier, som är den största gruppen invandare, analfabeter och hur de ska kunna bidra med nått till vårat land kan man undra.

Det är skamligt hur ni skiter i den egna befolkningen!

Unknown sa...

kan du inte flytta till somalia eller valfritt inavel ställe i öknen istället för att förstöra vårat land?

Jag vill INTE att min stad(göteborg) ska bli som afrika/sandhålan vilken den är på god väg att bli.

Busschauförena från somalia har inga svenska körkort, full gas, full broms TUUUT. På kvällarna kan man inte gå ut för då blir man våldtagen/rånad av blattar.

fy jag kräks

Unknown sa...

Det är ju frågan om ILLEGALA invandrare, din tok! De har inte ens rätt att vistas i landet. De saknar flyktingskäl, trots världens mest generösa asylregler. Ska svenska skattebetalare försörja hela världen? Detta blir alliansens fall, sanna mina ord! Många lämnar nu er landsförrädare. KD åker ut med huvudet före i nästa val.

Henrik sa...

Det man kan konstatera är att svenska folket vill ta emot färre invandrare men skall erbjuda flyktingar skydd genom asylspåret. Nu erbjuder man ökade rättigheter åt folk som vi inte ska ha i landet alls.

Det här är fel väg att gå och kan mycket väl kosta KD och C en riksdagsplats.