11 september 2007

Landstingspremiär

Idag gjorde jag premiär i landstingsfullmäktige. För snart ett år sedan valdes jag in som tredje ersättare för Monica Karlsson, Segeltorp. Med tanke på att Åke Holmström, Haninge, och Sara Frykman, Nynäshamn, som båda är i högsta grad flitiga och engagerade politiker, stod på ersättarplatsen emellan mig och Monica konstaterade jag väldigt fort att jag kunde se fram emot fyra år som icke tjänstgörande ersättare. Men igår pratade jag med Sara och fick klart för mig att jag idag, mot alla odds, faktiskt skulle behöva rycka in under eftermiddagen och kvällen.

Så hur var det? undrar du kanske med spelad nyfikenhet. Förvånansvärt välbekant, faktiskt. Debatten var av ungefär samma tuppfäktningskaraktär som i kommunen, och det var en hel del bekanta ansikten - främst partikamrater, förstås, och Huddinge-politiker av olika kulörer, men också en hel del ansikten som man annars mest sett i dagstidningar och tv-inslag. Och frågorna som diskuterades var till viss del desamma som jag stöter på i andra sammanhang - vård och kollektivtrafik. Så vad var behållningen av min insats? Tja, jag hade i alla fall ett antal intressanta foajésamtal med folk jag kände sedan tidigare. Sämre kan det vara.

Inga kommentarer: