10 juni 2010

Rör inte Konserthuset!

Konserthuset vill bli högre, rapporterar Svenska Dagbladet idag. I förslaget handlar det om en glasad påbyggnad på taket.

Jag vet att många ledande landstingspolitiker - även inom mitt eget parti - har varit väldigt positiva till den här idén. Själv är jag djupt skeptisk.

Ibland talas det om att Stockholm behöver nya "märkesbyggnader", hus som är spektakulära och bidrar till Stockholms rykte. Kanske stämmer det. Men det som utan minsta tvekan är sant, är att Stockholm måste ta hand om de märkesbyggnader som vi faktiskt har.

Ibland går bevarandet av det befintliga till överdrift. Vill man förändra Huddinge sjukhus - en byggnad vars själva fulhet bidrar till att motverka den fantastiska sjukvård som erbjuds på insidan - så stöter man genast på patrull. Huddinge sjukhus är nämligen, i all sin betongbrutalitet, en tidstypisk byggnad som bör bevaras för eftervärlden...

Konserthuset är något annat. Konserthuset är en genuint vacker byggnad, stilrent kubisk med tydlig anknytning till klassisk arkitektur. Det är en av ganska få stockholmsbyggnader som kan göra anspråk på en plats i arkitekturhistorien. Att förstöra den med en påbyggnad i glas vore katastrofalt. Jag instämmer till fullo i den kritik som kommer från till exempel stadsarkitekten.

I Konserthuset finns det lokaler som skulle kunna användas på andra sätt än idag. Det är dessutom inte den enda arenan för finmusik i Stockholm. Och skulle ingen av de konsertlokaler som finns idag kunna erbjuda de kvalitéer som konserthusledningen suktar efter finns möjligheten att bygga nytt någon annanstans i Stockholm. Men förstör vi de kulturvärden som finns i själva Konserthuset är de förlorade för alltid.

Avslutningsvis ska jag säga att man förstås kan fundera på hur mycket pengar vi ska spendera på finmusiksatsningar. Jag har hört siffran tre mijarder kronor när det gäller kostnaden för påbyggnaden av Konserthuset. Det är mycket pengar. Speciellt om man som jag tycker att rockklubben Debaser i sina sunkiga lokaler alldeles intill Slussen är en väl så viktig kulturinstitution i staden. Det är nämligen musiken som är det viktigaste och, jag vet, it's only rock'n'roll, but I like it, like it, like it a lot...

Inga kommentarer: