26 augusti 2010

Maria Larsson tog första spadtag i Flemingsberg

Gjutning av betongfundament. Foto: Josefin Skyttedal
Idag tog äldre- och folkhälsominister Maria Larsson (kd) det ceremoniella första spadtaget för det nya äldreboendet och patienthotellet i Flemingsbergs C. Även jag, byggherren Senectus VD Erik Junzell och Attendo Cares marknadschef Mikael Persson medverkade. Erik berättade om själva bygget och byggnaden, Mikael om den verksamhet som ska bedrivas i där, jag sade några ord om utvecklingen i Flemingsberg, den storsatsning som vi i Huddinge gör på nya vård- och omsorgsbostäder, där detta äldreboende är en viktig del, samt det nya valfrihetssystem som vi vill införa för vård- och omsorgsboenden.


Maria Larsson talar...
Maria tog, som sig bör ett större, nationellt perspektiv på utvecklingen, för det är inte bara i Huddinge som det byggs nytt i äldreomsorgen som aldrig förr utan sedan det statliga investeringsstödet infördes har det varit så på många håll i landet (även om Huddinge nog hör till de allra mest expansiva kommunerna i det här avseendet). Hon berörde också kvalitetsfrågorna och talade bland annat om matens betydelse och hur positivt det är med äldreomsorg mitt i byn, som i detta nya äldreboende.

Men medan jag och Maria bara lovade att fortsätta med den framgångsrika politik som Kristdemokraterna och (på grund av oss och vårt parti) Alliansen bedriver, kom Attendos Mikael Persson med ett helt nytt löfte som jag tror kommer att glädja väldigt många: Till det nya äldreboendet ska man kunna flytta med sina husdjur. Idag finns inget äldreboende i kommunen som erbjuder detta och jag vet att det är efterfrågat. Till våren/sommaren nästa år när det nya äldreboendet i Flemingsbergs C invigs kommer det alltså att bli ändring på den punkten.

...och jag. Foton: Josefin Skyttedal
Jag vill å äldreomsorgsnämndens och Kristdemokraternas vägnar säga ett stort grattis till alla äldre Huddinge-bor. Det nya äldreboendet i Flemingsbergs C kommer att bli ett viktigt tillskott i kommunens äldreomsorg. Samtidigt gläds jag också över att ett nytt patienthotell kommer att komma på plats. Att det idag saknas ett hotell i Flemingsberg är en stor brist och patienthotell har också en viktig, trygghetsskapande roll i dagens sjukvård.

1 kommentar:

Marlene (Fd Ensamma Mamman) sa...

Härligt! Synd att jag inte kunde vara där.