12 augusti 2010

Overklighetens folk...

Göran Hägglund lyckades som bekant reta upp tyckareliten när han förra året började tala om "verklighetens folk". Men idag visar Dan Kihlström och Irene Oskarsson med sin debattartikel i Aftonbladet, "Medeltidsveckan är också kultur", att vi kristdemokrater dessutom är overklighetens folk...

Som hängiven fantasyläsare och historieentusiast kan jag inte bli annat än glad över det. Fantasy, rollspel, lajv - jag inser att det ligger en bra bit utanför finkulturens ramar, men i mina ögon är det viktig och värdefull kultur. Jag inser samtidigt att jag inte är alldeles opartisk i det här avseendet, eftersom jag översatt fantasyromaner (osannolikt men sant), skrivit en C-uppsats i medie- och kommunikationsvetenskap om rollspel och unga mäns könsidentitetsarbete (kanske ännu mer osannolikt?) och var en av grundarna till det illustra sällskapet Farsta Gymnasiums Science Fiction och Fantasy Förening, a.k.a FGSFFF, a.k.a. kulturföreningen F, numera saligen avsomnad men en gång i tiden förstås den mest spännande kulturföreningen i Farsta med omnejd :-).

Den kultur som Kihlström och Oskarsson skriver om - lajvarnas och dataspelarnas kultur - må bygga på fantasier, men det är också i högsta grad kultur för verklighetens folk. Varje gång man frågar en större grupp människor vilken som är deras favoritbok brukar det vara J.R.R. Tolkiens Sagan om ringen - eller Ringarnas herre, som trilogin heter i nyöversättning - som toppar listan. Om jag inte missminner mig svarade självaste statsministern just "Sagan om ringen" när någon intervjuare frågade. Själv svarade jag nyligen "Neil Gaimans American Gods" i en intervju. För när man dyker ner på allvar i fantasykulturen upptäcker man att det finns väldigt mycket bra att hitta där. Salut till Kihlström och Oskarsson som uppmärksammar det.

Läs även: Adam Zwejman, Dan Kihlström

Inga kommentarer: