22 augusti 2010

Spårväg City testad

Idag provåkte jag Spårväg City på väg hem från kyrkan. Svart med guldränder, som jag önskade i SL:s omröstning, och utan allt det buller och skakande som hör bussresor till, ja, spårvagnen var precis det lyft som jag hoppats på. Enda problemet var att den var alldeles proppfull med folk. Delvis handlar det säkert om att folk är nyfikna på det nya tillskottet i Stockholms kollektivtrafik, delvis om att spårvagnsresan var gratis idag, delvis om att det var en av sommarens sista söndagar och många passade på att besöka Djurgården. Men jag tror att spårvagnarna kommer att ha många resenärer även framöver, så det är bäst att SL gör upp en plan för att införskaffa en hel del nya spårvagnar så att spårvagnstrafiken kan vara precis så tät som den behöver vara.

För er som ännu inte hunnit testa den nya spårvägen kan jag rekommendera Yimbys något skakiga video från invigningen.

Inga kommentarer: