08 september 2010

Första sprängningen för nytt äldreboende

Idag gjorde fastighetsbolaget Huges ordförande Anti Avsan (m) och jag den ceremoniella första sprängningen vid byggandet av det nya äldreboendet i Rosenhill i Fullersta. I mitt lilla tal sade jag några ord om valfrihet med kvalitet - där en viktig del för att skapa valfrihet förstås är att det finns tillräckligt med platser i vård- och omsorgsboende. Under den här mandatperioden påbörjas byggandet av inte mindre än 300 nya lägenheter i vård- och omsorgsboende för äldre - vilket ska jämföras med att det bara fanns 444 vid mandatperiodens inledning. Det är alltså en byggsatsning av historiska proportioner, där det nya äldreboendet i Rosenhill med sina 90 bostäder förstås är en mycket viktig del.

Rosenhill ligger på promenadavstånd från Huddinge C och nära kollektivtrafiken, granne med en skola men också med en orörd skogsbacke inpå knuten. Det nya äldreboendet byggs i en korsform så att alla avdelningar ligger nära entrén och de gemensamma funktionerna i huset, till exempel tillagningsköket som jag är väldigt stolt över. Jag har samtalat en del med arkitekten och är övertygad om att det här kommer att bli ett boende som jag själv skulle kunna tänka mig att bo på när jag själv kommer upp i de åren. Och det är ju lite av en grundförutsättning, för när vi bygger idag så måste det vara med utgångspunkten att det ska kunna vara ett attraktivt äldreboende inte bara om fem eller tio år utan också om trettio eller femtio.

Inga kommentarer: