I eftermiddags besökte Mats Odell valstugan i Huddinge C under en whistlestoptour från Örebro till Stockholm. Inte lika mycket folk som när Fredrik Reinfeldt kom igår, men rätt så mycket. Mats talade om hur regeringen satsat på kommuner och landsting under finanskrisen, men också om hur viktigt det är att vi som medborgare kan lita på att våra myndigheter verkligen gör det de ska i tid. Om vi lämnar in deklarationen för sent drabbas vi av en straffavgift, men om Försäkringskassan eller a-kassan inte betalar ut det de ska förrän efter mer än en månad är det bara medborgaren som drabbas. Är det verkligen rätt? Nej, det tycker varken Mats Odell eller jag. Därför behövs servicegarantier. Om staten eller kommunen inte lever upp till sina åtaganden ska medborgaren få ersättning.
Mats skrev för övrigt en artikel på Aftonbladet Debatt igår om just det här. Själv passade jag på att ge Mats ett exemplar av Huddinge kommuns värdighetsgaranti, som är ett försök att sammanfatta den värdegrund som ska prägla äldreomsorgen och beskriva den kvalitet som man som äldre har rätt att förvänta sig av den. Vi är inte framme vid servicegarantier som de som Mats Odell beskriver, men vi har definitivt tagit viktiga steg i den riktningen under de år som den nuvarande kommunledningen lett Huddinge.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar