17 september 2010

Hemtjänstens matlådor - dag 7

Sodexo friserade kundenkätresultaten som presenterats för allmänheten och politiker, berättar Svenska Dagbladet idag. Om det stämmer är det naturligtvis oförsvarligt. Att företag i sina annonser kommer med påståenden som hänför sig till egna undersökningar med mer eller mindre saklig och korrekt analys, det har vi konsumenter vant oss vid. Men som beslutsfattare vill jag och behöver jag ha faktaunderlag som verkligen är sakligt och korrekt. Jag måste kunna lita på tjänstemännen och det beslutsunderlag jag får.

Jag kan dessutom hålla med de kritiker som menar att priset för den industrikökstillagade sjukhusmaten är högt. Om priset skulle vara detsamma eller lägre från vanliga restauranger i huset, kan det finnas anledning att fundera över hela arrangemanget med speciell sjukhusmat.

Sjukhusmaten har jag fortfarande inte prövat på, men däremot är jag nu framme vid sjunde dagen med hemtjänstens matlådor från Stortorps äldrecentrum i Huddinge. Idag har jag ätit göingesoppa, vilket visade sig vara en matig soppa med nötfärs och en hel del kryddor: chili, vitlök, paprika, kryddor i en blandning som snarare fick mig att tänka på Ungern än Skåne. Men det är kanske så den traditionella maten ser ut i Göinge-bygden? Gott var det i alla fall, och ännu godare var de äppelcrêpes med vispgrädde som kom som efterrätt. Tummen upp för ännu en god och mättande måltid.

Inga kommentarer: