10 september 2010

Hemtjänstens matlådor - dag 2

Idag passade jag på att äta lunch på Café Sjödalen tillsammans med många av dem som bor på Sjödalens servicehus. Det visade sig att min "matlåda" motsvarade vad de hade ätit dagen innan. Citattecken därför att "matlådan" idag bestod av ett stort antal små boxar och byttor. Fredagsmaten bestod nämligen av en kött- och grönsakssoppa, pannkakor, sylt och grädde samt en liten polarkaka med ost. Soppa är kanske inte något jag skulle ha ätit om jag själv fått välja, men den smakade bra - och pannkaka, det är något som jag gärna äter mest varje dag. Den lilla inplastade smörgåsen kändes däremot lite märklig i matpaketet. Visst, den behövdes förmodligen för att uppnå rätt näringsvärden och passade utmärkt till soppan, men eftersom alla äldre nog förmodas äta frukost kan man nästan anta att bröd, smör och ost bör finnas i hemmen utan att skickas inplastade från Stortorp, inte sant?

Genom att jag åt i caféet på Sjödalens äldrecentrum fick jag även tillfälle att prata med några av de som bor där. Det visade sig att de dagen innan hade haft surströmmingskalas. Det är trevligt att veta att vi har personal som bryr sig om att ge de äldre det där lilla extra, som inte bara tänker på matens nyttighet (för surströmming och nubbe är kanske världens nyttigaste kost?) utan också på hur viktigt det är med gemenskap och traditioner. Innan jag lämnade äldreboendet för en eftermiddag och kväll av kampanjande vid valstugan i Sergels torg, i Vårby gårds centrum och i Kungens kurva passade jag på att prata med Dragica, som är chef för Sjödalens äldrecentrum, och berömma henne för det goda arbete som hon och hennes medarbetare utför. Jag är väldigt stolt över alla de goda exempel som finns i Huddinges äldreomsorg.

Inga kommentarer: