20 september 2010

Hemtjänstens matlådor - dag 8

Det finns dagar när det inte är så lätt att äta i jublande, uppriktig glädje, dagar när man verkligen skulle behöva comfort food. Som idag. Så varför skulle det vara just idag av alla dagar som hemtjänstens matlåda innehöll kalops med kokt potatis och kokta morötter? Kalops är mat som jag konsekvent undviker på stadens lunchrestauranger och jag hade gärna undvikit den idag också. Inte för att maten var dålig på något sätt, men den är inte i min smak. En viktig fråga för nästa mandatperiod är att öka äldres valfrihet på matområdet. Gillar man inte kalops ska det finnas bra alternativ.

3 kommentarer:

Marie Litholm sa...

Bra reflektion. Kanske en meny i förväg som de kan välja ifrån???

Lena Eriksson sa...

Den boende som inte tål eller tycker mindre bra om ex, brysselkål kalops etc, den personen får meddela hemtjänsten som i sin tur förmedelar uppgifterna till oss på Stortorps kök. Utefter matbeställningen tillreder vi maten.
Lena Eriksson, kostchef, Stortorps Äldrecentrum

Karl Henriksson sa...

Hej Lena!
Det går säkert att få det där att fungera för regelbundna kunder som får ut matsedeln i god tid - helt klart en fördel med närlagad mat. Men jag tror att det skulle vara bra med tydliga valmöjligheter för kunderna i framtiden, så det är en utmaning som jag hoppas att vi ska kunna jobba med under nästa mandatperiod.